Merkbeleving is hét toverwoord

Merkbeleving is hét toverwoord, Maar hoe kom je aan zo’n goede visuele identiteit? En wat komt er kijken bij het ontwikkelen van een huisstijl? Wat voor de één makkelijk te bevatten is, is voor de ander acacadabra.

Het belang van beleving

Een beleving bieden in plaats van een product. Organisaties die niet denken in de trant van ‘kaas is toch kaas?’, ‘een fiets is toch een fiets?’ En ‘een winkel is toch een winkel?’ snappen het. Zij zien in dat zij verder moeten kijken dan de traditionele instelling van reclame maken en inspelen op prijs en service. Zij hebben een sprekende visie en voeren die tot in de details door in hun organisatie. Zij weten dat zij hun publiek als vanzelf aan zich verbonden krijgen door mond-tot-mondreclame en positieve verhalen. Zij hebben geen klanten, maar ambassadeurs. Hun publiek is trouw, sociaal en op zoek naar mooie verhalen. Zij gunnen hun publiek een optimale beleving, gaan de interactie aan en ontvangen in ruil daarvoor oprechte aanbevelingen van anderen.

Maar hoe creëer je een beleving?

Merkbeleving is niet gelijk aan de positionering van een bedrijf. Het is persoonlijker en ligt bij het publiek: hoe ervaart een specifieke persoon het merk en waar associeert diegene het merk mee? Als organisatie kun je heb je hier geen volledige invloed op. Je kunt hier op inspelen door goed te luisteren naar de behoeftes van je publiek en die vervolgens uit te dragen in al je contactmomenten met je publiek.

DSC_0690
Full colour Leobook voor Nike

De Nike case

Nike neemt zijn gebruikers op verschillende manieren mee in het ontwikkelingsproces. Van onderzoek, aanbiedingen en meningen (Nike+), naar het betrekken van de klant in het design (NikeID) tot aan het marketing proces (Nike Soccer). Uiteindelijk is het doel van co-creatie om te leren hoe je betekenisvolle en bevredigende ervaringen. Nike heeft hier bewezen op verschillende niveaus binnen co-creatie zijn consumenten te betrekken. Zo dienen zij als Personalizer, Participant en zelfs als Co-creator. Vooral de laatste twee taken zorgen voor een hogere betrokkenheid van de Nike community en een verandering in de merkbeleving van Nike. Naast de grote campagnes van Nike, heeft co-creatie wel degelijk toegevoegde waarde binnen het gevoel van Nike. Zo hebben ze sinds kort opties toegevoegd binnen NikeID om bijvoorbeeld ook printjes, zolen en glow in the dark materialen te veranderen. Hier zouden zij niet op kunnen komen als ze via NikeID geen informatie verkregen over de grootste customize behoeftes van de consument. De beleving is meer geworden dan een reputatie, status of fashion statement, Nike is een levensstijl geworden. Nike consumenten krijgen de mogelijkheid om meer te doen met het merk dan slechts schoenen dragen, maar om het eigen te maken en daarnaast ook deelnemen aan een community in hardlopen of voetbal. Nike haalt hier weer informatie, inzichten en ideeën uit die zij weer kunnen gebruiken om hun diensten, producten en zelfs merkbeleving te verbeteren. Door Nike fans toegang te geven tot nieuwe ervaringen en informatie van hun terug te krijgen kan Nike verder blijven bouwen in nieuwe ervaringen als grote Co-creation Enterprise.

DSC_0694
Fullcolour LeoBook voor Nike
Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Stuur een antwoord

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *