Indesign: digitaal werkpaard voor de zware drukwerk documenten

Al eerder heb ik een blog geschreven over Adobe Photoshop en Adobe Illustrator. Nu is Adobe Indesign aan de beurt. Indesign is het meest gebruikte DTP (desk top publishing) programma.

Vroeger…

Desktoppublishing begon in 1985 met het samenvoegen van Aldus Pagemaker (later verworven door Adobe), de Apple Macintosh, en de Apple LaserWriter, voor $ 7000 de eerste laserprinter die gebruikmaakte van Adobes Postscript-paginabeschrijvingstaal, inclusief de schaalbare lettertypes. Vóór die tijd moest drukwerk worden gemaakt met o.a. geheimzinnige codes op een zetmachine.

Als je met Indesign werkt lijkt het nog het meest op een digitale versie van de oude manier van werken: ongeveer 30 jaar geleden werd drukwerk nog in elkaar geplakt op tekentafels met een lichtbak… De graficus kreeg stroken met tekst van de zetter en moest er een geheel van zien te maken. De revolutie kwam dus met de Apple computer: Wysiwyg: “What you see is what you get” of in het Nederlands: wat je ziet, is wat je krijgt, maar dan digitaal. In Indesign werkt het ook met onderdelen zoals lapjes tekst, foto’tain’ten illustraties die je over de pagina kan verdelen binnen een vast stramien wat je eerst hebt aangemaakt. De beperking van Indesign t.o.v. de vrijheid die je in Adobe Illustrator hebt heeft een voordeel: je maakt een document met een vast ritme wat visueel rust geeft.

Indesign heette voordat Adobe het onder deze naam in de markt zette Adobe PageMaker Een andere bekende uit die tijd is een monument waard: Quark Xpress, wie kent nog dat programma? Tot voor de eeuwwisseling in Nederland het meest gebruikte DTP programma.

dtp’en in de jaren ’80

Wanneer Indesign

Om de kracht van Indesign te begrijpen moet je het verschil in werkwijze vergelijken tussen Adobe Illustrator en Indesign.
Illustrator kan je meer zien als een vel tekenpapier en Indesign als een dik boek. Een Indesign document blijft hanteerbaar omdat het koppelingen bevat naar foto’s en Illustraties. Uiteindelijk kan je er een gecomprimeerde PDF van maken en deze naar de drukker sturen. Wil je tóch een compleet Indesign ontwerp zenden dan zal je een ‘pakket’ moeten maken met alles wat in het Indesign programma is geplaatst: Foto’s, Illustraties zoals logo’s, en de fonts (letters) Meestal is zo’n pakket minstens een paar honderd tot duizenden megabyte.

Een grafisch vormgever is meestal eerst begonnen het vak te leren met Indesign en als je er eenmaal mee gewend bent wil je nooit meer terug naar bijvoorbeeld Microsoft Word waar geen drukwerk mee valt te maken. Er zijn veel tutorials van Adobe zelf en op YouTube zijn ook goede filmpjes om het te leren. Verder moet je natuurlijk het ‘gevoel er voor’ hebben om professionele grafische documenten te kunnen maken.

Heb je dat gevoel niet, dan staat bij Leoprinting de studio voor je paraat. Op onze website vindt je onze merken en voorbeelden van producten die inspireren. Mocht je meer informatie willen ontvangen of een op maat gemaakte offerte kan je altijd contact opnemen met een van onze kantoren in de verschillende Europese landen. Bij ons staat persoonlijk contact hoog in het vaandel in combinatie met een eigentijdse website zodat wij je altijd van dienst kunnen zijn. Wij leveren maatwerk en kunnen door middel van onze eigen studio bestanden controleren, aanpassingen maken en uw ontwerp verzorgen.

Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Stuur een antwoord

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *