De rol van de mascotte in reclame - Leoprinting Blog

De rol van de mascotte in reclame

Een mascotte heeft voor veel bedrijven een groot succes opgeleverd. Sommigen van de mascottes zijn meer dan een eeuw oud! Kleurrijke mascottes kunnen een huisstijl tot leven brengen. Mascottes kunnen dieren, mensen of gepersonifieerde objecten zijn. Het doel is om vertrouwen en merk herkenning op te bouwen met een mascotte die kan praten, dansen, springen, lachen, een gemoedstoestand heeft of een goed advies kan geven!

De grootste kracht van een mascotte is: onmiddellijke herkenning! Logo’tain’tgeven het bedrijf meestal een naam maar de mascotte geeft het product of het bedrijf een karakter. Een mascotte is niet voor elk bedrijf of merk in te zetten. Denk maar eens aan een mascotte voor een ziekenhuis of accountants- of advocatenkantoor. Ze zouden niet meer serieus worden genomen. Maar, je weet maar nooit… Een mascotte moet in elk geval naadloos passen in de strategie.

Hieronder een paar voorbeelden, deze maken het nut van een Mascotte gelijk duidelijk. Deze vrienden hebben deze bedrijven fortuin gebracht.

M&M’s Mascottes

Het bedrijf M&M’tain’theeft niet één maar vijf herkenbare mascottes! De keuze van de schattige, kleurrijke, spraakgrage snoepjes als merkvertegenwoordigers was een slimme beslissing van de Mars company, de eigenaar van het merk M&M. De mascottes zijn bijna het zelfde als het product: M&M’tain’ten kunnen dus met niets anders worden verward. Kleurrijk, vrolijk, en super gemakkelijk voor het publiek om nooit meer te vergeten.

Duracell Bunny

Gecreërd in 1973 door de Gillette Company, maakt reclame voor batterijen. De boodschap is: Duracell gaat aanzienlijk langer mee. De boodschap wordt overtuigend uitgebeeld door het speelgoedbeestje te laten drummen, racen, sprinten etc. tegen de concurrentie en wat blijkt: het roze pluchen konijn met de Duracel batterijen gaat altijd het langst mee! Het grappige konijntje treed nog steeds op in o.a. TV commercials.

Mr. Clean

Master Proper, Mr Clean, is geboren in 1958, schoonmaker van beroep en betaald door Procter & Gamble. Master Proper maakt zo schoon schoon, dat je jezelf erin kunt weerspiegelen. Het thema thema in de reclame is vaak: de huisvrouw maakt schoon met Mr Clean’tain’tproducten. Als beloning ziet ze daarna een citrus geurende krachtpatser, met een vette knipoog waardoor het bijna op een verzoek om buitenechtelijk verkeer lijkt. Mr. Clean is nog steeds in dienst. Wat mij wel verbaast is dat hij vele gezichten heeft, maar wel altijd herkenbaar. Zoiets als Sinterklaas dus.

Michelin Man

De iconische beschermer van het populaire bandenbedrijf Michelin heette Bibendum maar staat nu alom bekend als de Michelin-man. Op een tentoonstelling in Lyon in 1894 werd de Michelin-man aan de wereld voorgesteld door de gebroeders Michelin. Het idee achter dit mollige mascotteontwerp was om een vriendelijk mannetje gemaakt van banden te creëren. Men zou in eerste instantie niet hebben beseft dat deze charmante kerel een populaire en herkenbare figuur zou worden die in belangrijke mate heeft bijgedragen aan het enorme succes van het merk Michelin. Ben je langs de weg, dan kom je het mannetje nog steeds veelvuldig tegen: in tankstations, garages, op vrachtwagens. De 124 jaar geleden geboren Bibendum leeft nog steeds voort!

Cornelius (Corny) de haan voor Kellogg’s Cornflakes

Kellogg’s  gebruikt een kwieke haan als een woordvoerder voor het merk Con Flakes. Deze haan werd ontworpen met een diepere betekenis. Hij heet officieel Cornelius. De vriendelijke en kleurrijke haan is het symbool van het vroeg ontwaken en de dag goed beginnen met een gezond Con Flakes ontbijt! De haan is nog steeds over de hele wereld te vinden op de ruim bemeten dozen van Kellogs.

Milka koe

De Milka-koe promoot al 40 jaar chocolade. In tegenstelling tot veel andere advertentiekarakters, heeft ze geen slogan, praat niet, hooguit een koeien boe. Ze doet niets anders dan er te zijn, rustgevend en in een lila outfit. Zij maakt van Milka de moeder onder de chocolaatjes.

The Quaker Man

Larry, zoals hij soms liefkozend onofficieel wordt genoemd door de werknemers van Quaker Oats, is een mysterieuze man. Hoewel er veel gissingen zijn gemaakt naar wie hij is getekent, beweert Quaker dat de mascotte slechts een heer is, gekleed in traditionele Quaker-kleding. Een beetje dom, want er gaat niets boven een goed verhaal… Met 130 jaar is hij is ook een van de oudste nog bestaande mascottes waaraan weinig is veranderd.

Leo van Leoprinting

Leo kom je gelijk tegen in alle communicatie van Leoprinting. Hij is namelijk een onderdeel van het logo. Behalve in het logo wordt Leo ook door Leoprinting ingezet om een boodschap te verkondigen, bijvoorbeeld bij mailings over speciale acties bij sportevenementen zoals de WK en EK voetbal kampioenschappen. Daarnaast krijg je hem ook te zien bij een error op de website waarbij hij zijn excuses maakt. Het is een vrolijke leeuw met meestal een big smile.

Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Stuur een antwoord

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *