Case Airbnb: zo belangrijk is design

Bedrijven met succes, (Google uitgesloten 😉 ) erkennen de belangrijkheid van design. Al heeft de gebruiker (klant) misschien totaal geen kennis of affiniteit met design, onbewust werkt het toch mee als de website of app welke wordt gebruikt goed is vormgegeven. Je kan een goed design opsplitsen in twee aspecten: de vorm en de gebruikerservaring (usability). Vorm is hoe de website of app zich presenteert; gebruikerservaring is o.a. hoe handig kan je navigeren. Het probleem is soms dat de bedrijfsleiding geen affiniteit heeft in relatie tot design. In dat geval is elke goede ontwikkeling op dit gebied tot mislukking gedoemd en de concurrentie lacht in z’twerevuistje. Het is dus belangrijk dat de kennis of gevoel voor design in het bedrijf zelf aanwezig is. Daarnaast kan deze worden ingehuurd. Een constante evolutie over de wijze het bedrijf zich presenteert is noodzakelijk. Het is niet meer statisch maar evolueert.

design AIRBNB
Ontwerp stappen naar het nieuwe logo van AIRBNB

Design en Airbnb

Om het bovenstaande in de praktijk aan te tonen hier een korte case over Airbnb. Kort nadat Airbnb werd gelanceerd was de omzet niet omhoog te krijgen: amper $ 200 per week. De bedrijfsleiders snapten dat er snel wat moest veranderen. Mede-oprichter Joe Gebbia bekeek de website nog eens met de blik van een ‘buitenstaander’ en realiseerde zich in ene iets. De enige overeenkomst tussen de 40 aanbiedingen was dat alle foto’tain’teigenlijk waardeloos waren. Wat kan je eigenlijk verwachten van foto’tain’tdie door amateurs met een digitale camera waren gemaakt. Eigenlijk was het geen verassing dat niemand deze kamers wilde boeken omdat je eigenlijk niet kon ontdekken of je waar voor je geld kreeg. Jo ging wat adressen langs en maakte betere foto’s. Binnen een week was de omzet verdubbeld en is sindsdien als een komeet hoog geschoten. De klantervaring bij Airbnb begint met foto’tain’ten goede eerlijke en heldere informatie.

Niet alleen de directie van Airbnb is zich hiervan bewust. De bedrijfs strategie is, dat elk personeelslid zich ervan bewust is hoe belangrijk een goede presentatie op de website is. Iedereen die werkt bij Airbnb boekt regelmatig wat via de website en gaat op reis. Vervolgens documenteren ze dit en brengen verslag uit aan het bedrijf over hun gebruikers ervaring met Airbnb. Ik vind de nieuwe huisstijl een groot succes, het weet perfect uit te dragen waar Airbnb voor staat. Vrolijke maar ook eerlijke fotografie en huiselijke pastel tinten. Als je er naar kijkt krijg je zin om op reis te gaan!

bnb_billboard_02-2000x1125-1

Ontwerpproces

Hoe gaat een ontwerp proces voor zo’twerewebsite / app tegenwoordig? Voor een externe adviseur / ontwerper is een relatie van vertrouwen met de klant noodzakelijk om het bedrijf goed te leren kennen. Het is gebruikelijk dat het ontwerp team een aantal dagen bij de klant op bezoek gaat om daar kennis van zaken te krijgen. Wil je daar meer over weten dan raad ik je aan hier verder te lezen: wearedesignstudio.com

Uw idee, in een uniek promotioneel product

Leoprinting is begonnen met de gedachte om bedrijven aan waardevolle promotie te helpen, is inmiddels gevestigd in 7 landen door heel Europa. Leoprinting heeft als doel bedrijven hun merk, product of boodschap efficiënt in de markt te communiceren. Dit om relaties te bouwen én te versterken.

Deskundig advies

Ons team bestaat uit o.a. uit studio medewerkers en grafisch ontwerpers. Of het nu gaat om advies over druktechnieken, bestandscontrole, ontwerpen, aflevertijden of ideeën als u er zelf even niet uit komt. Onze studio geeft gratis grafische ondersteuning en professioneel advies. U wordt volledig ontzorgd van idee tot en met eindproduct.

work-place

Leoprinting

Leoprinting

Leoprinting brengt u op de hoogte van de ontwikkelingen en achtergronden op het gebied van marketing en communicatie. Nu ook te vinden op MarketingTribune.

Stuur een antwoord

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *